Header Ads Widget

Responsive Advertisement

Bagaimana Mengawal Pengurusan Masa

 
pengurusan masa 05

Setiap hari kita akan menggunakan masa dengan jumlah yang sama. Ini melibatkan bagaimana kita menggunakan masa dalam kehidupan harian dan terhadap orang sekeliling kita. Mustahil bagi kita untuk mengawal semua perkara dalam satu masa tetapi kita mempunyai kuasa untuk mengawal apa yang perlu dilakukan. Kita perlu memastikan kita susun pengurusan masa yang akan memberi kesan positif terhadap fikiran kita sekiranya kita berjaya untuk mengikut apa yang kita susun pada hari itu. Artikel ringkas ini berkenaan bagaimana mengawal pengurusan masa.

Proses awal mengawal pengurusan masa untuk mengira masa dengan faktor-faktor seperti keluarga dan kerja. Selain itu, anda perlu mengira bidang yang menghadapi masalah seperti masalah dengan komputer anda yang mungkin tiba. Anda boleh menganggap ini dengan mengira bencana besar dan kecil ke dalam persamaan pengurusan masa. Tetapi apabila anda telah melakukan ini proses, anda belum selesai untuk masa yang panjang lagi.

Dalam mengurus masa kita perlu mengambil kira peranan kita dalam keluarga dan kerjaya kita. Hal ini penting kerana kita bekerja untuk menampung perbelanjaan keluarga kita. Terdapat juga perkara-perkara yang kecil lain yang mungkin perlu kita ambil kira contohnya mengambil jumlah cuti rehat juga perlu diatur agar apabila kembali semula bertugas dalam situasi yang beratur.

Dalam pengurusan masa ini juga sebenarnya tiada penghujungnya. Setiap masa kita perlu mengatur apa yang perlu kita lakukan seharian kerana ianya melibatkan diri peribadi kita. Saya sentiasa untuk cuba untuk mengurus masa hiburan, masa berehat, masa membeli-belah, masa bersiap untuk ke pejabat kerana semua itu akan mencerminkan siapa diri kita. Jika kita banyak menghabiskan masa pada tempat tertentu padalah kita perlu melakukan perkara lain adalah amat merugikan masa yang terbuang. Contohnya berada mengurangkan masa di shopping complex berjam-jam tanpa tujuan dengan perkara yang lebih penting untuk dilakukan.

Contoh mudah pengurusan masa adalah pemilihan pakaian pada esok hari. Apakah warna dan jenis pakaian yang dipakai? Perlukan kita mengambil masa 10 hingga 30 minit mencari baju di almari pada hari kita hendak gunakan padahal kita boleh sediakan pada hari sebelumnya? Mungkin perkara ini ramai yang beranggapan remeh tetapi pada saya kita boleh menggunakan 10 hingga 30 minit itu dengan perkara lain pula. Mulakan dengan menyediakan pakaian pada malam ini untuk dipakai pada esok hari. Kita lihat kesan terhadap masa kita. Kita tidak akan terburu-buru pada hari tersebut.

Catat Ulasan

0 Ulasan